Premiär!

Skrivet av: Klara
Hallå! Idag sprang jag en av de första orienteringsträningarna denna vår. Jag var sugen både på att köra ett distanspass och på att orientera, så då åkte jag ut i skogen tillsammans med några kompisar och körde en bana. Det var väldigt kul, och det kändes extra härligt att springa när snön var borta. Jag fick dock se upp för att helt och hållet springa mellan kontrollerna utan att tänka på var jag satte fötterna, för rätt som det var höll jag på att halka på de öppna berghällarna som var klädda med fuktig mossa. Jag koncentrerad mig lite extra för att sätta fötterna på rätt ställen. Det är viktigt att göra det för att kunna springa på utan att trampa fel eller snubbla, och det gäller inte bara i terrängen. Har ni kollat in kartan över bansträckningarna för Ekebyloppet? Alla tre banor är markerade som linjer som har olika färg på olika delar av banan, och varje färg motsvarar ett slags underlag. Framför allt är Challengebanan väldigt färgglad, vilket betyder att du behöver kunna tillämpa olika slags färdigheter inom din löpning beroende på om du t.ex. springer på en bred grusväg eller på en liten teknisk stig. Därför är det viktigt att koncentrera sig och hänga med i svängarna!

Variation av underlaget när du springer är alltså en bra förberedelse inför Ekebyloppet, samtidigt som det är smart med tanke på att det kan minska skaderisken.  Hoppas nu att ni är sugna på att ge er ut och testa någon runda med lite omväxlande storlek och karaktär på stigarna! Eller varför inte utmana fotlederna och springa bredvid stigen en bit?

Kommentera gärna: