Min senaste utmaning

Skrivet av: Klara
Jag som ska springa Challengeklassen på Ekebyloppet har verkligen tagit mig an en riktig utmaning, då jag aldrig har sprungit så långt förut.  Därför tränar jag på att utmana mig så ofta jag kan och vill, för att förbereda mig inför loppet den sjätte juni.  Det kan vara utmaningar av olika storlek och karaktär, så det behöver alltså inte vara att springa Challengebanan varje gång det är dags för en utmaning. Det kan vara att testa att springa en ny tuffare runda, ta i lite extra på intervallerna, eller springa en längre orienteringsbana. I söndags utmanade jag mig själv genom att springa sistasträckan i ett av damlagen på Rånässtafetten, som gick i Skepptuna. Det var alltså en orienteringsstafett, och OK Linné, som jag är med i, hade många lag i alla åldersklasser. Bilden är ett exepel på hur det kan se ut när en stafett startar.

Min bana var sju kilometer lång, och det var längre än jag någonsin sprungit på en orienteringstävling förut. Jag var lite nervös, dels för att det var stafett och dels för att det var längre än vanligt. Jag joggade runt och värmde upp i växlingsfållan i väntan på att andrasträckslöparen skulle springa i mål och rycka min karta från kartplanket, och ge den till mig så att jag kunde ge mig ut på min sträcka. När jag väl kom ut i skogen och började springa kände jag mig inte nervös längre. Jag var mest sugen på att köra min utmaning, det kändes kul. Jag tänkte att jag skulle göra mitt eget lopp och göra det så bra jag kunde. Det gjorde jag också, och när jag gick i mål var jag stolt över att jag hade klarat det så bra. Visst hade jag gjort några missar på banan, men då hade jag kämpat vidare, och det kändes riktigt bra!

En annan utmaning som jag vill klara är att göra en chin, en styrkeövning när man hänger i en stång och ska dra upp sig själv. Det krävs nog lite övning innan jag klarar det. Hoppas i alla fall att det går bra med er träning och att ni har fått lite utmaningsinspiration nu från mig!

Kommentera gärna: