Intervaller på löpband

Skrivet av: Johan
I år har jag för första gången försökt få en regelbundenhet i att springa intervaller på löpband. Jag har hört från många av mina träningskamrater som gjort det tidigare som berättar hur det har hjälpt dem i sin träning, men jag själv har tyckt att det är för ensidigt och inte alls likt det jag vill bli bra på.  Jag vill ju bli så bra som möjligt på orientering. Där springer man ju oftast helt obanad terräng där underlag varierar väldigt mycket, men i stort sett alltid är mjukare, långsammare och tyngre än löpband. Hur kan då löpband hjälpa mig?

På löpband är det lätt allt hålla en jämn fart, där man bara kan knappa in det på löpbandet. Det går inte att fuska och bromsa ner på farten (även om det är oavsiktligt) på löpband som man lätt kan göra när man blir trött under en intervall. En person som är ovan att springa intervaller har ofta svårt att hålla en jämn fart under intervaller, och börjar ofta för hårt och orkar då inte hålla den farten hela passet. Eller så kan det vara tvärtom att man går ut för långsamt, och sen när man är klar inte har tagit ut sig. Löpband är därmed ett bra sätt att hitta ett jämnt tempo som passar just sina intervaller. Vintertid kan det ofta vara halt eller allmänt omysigt att springa utomhus. Då är det skönt att kunna springa intervaller inomhus. En annan bra sak med intervaller på löpband som jag ännu inte testat är att man kan springa intervaller i bredd fast man håller helt olika fart. Så om man är två vänner som är väldigt ojämna fartmässigt kan man köra intervaller på olika fart, men ändå kunna hålla sällskap.

Vilka intervaller ska man då köra på löpband? Under de veckor jag kört hittills tycker jag det är längre intervaller (ca 3 min och uppåt) som ger mig mest. När jag kör intervaller hoppar jag upp på sidan under vilan och låter bandet gå. Därmed blir det några sekunders inkörning i början på varje intervall innan man helt fått in balansen och löpningen. Därför tycker jag det är svårt med de riktigt korta intervallerna (ca 15 sek). Att det går att ändra lutningen är också riktigt bra.  Vill jag köra riktigt snabbt brukar jag köra med 0,5 % lutning. Vill jag ha det lite tuffare och låta låren få jobba mer kör jag lutning mellan 2,0 och 5,0. Ofta när jag kör intervaller märker jag att det från varje intervalls start tar ca 1 minut innan jag kommer upp i normal intervallpuls. I bilden uppe till höger kan ni se hur min puls går upp och ner under ett pass förra veckan när jag körde 2 st 5 min intervaller (1 min vila) följt av 2 st 3 min intervaller (1 min vila). Just att ha relativt kort vila gör för mig att pulsen inte sjunker jättelågt i vilan och det går därmed snabbare när nästa intervall börjar komma upp till lagom intervallpuls igen.

Så ta chansen och prova på intervaller på löpband. Kanske kommer du också fastna för det?

Kommentera gärna: