Trappintervaller på stig

Skrivet av: Klara
Här om dagen sprang jag intervaller på en ganska stor stig, närmare bestämt på barkbanan i Eriksberg. Det är en cirka 2,3 km lång runda och jag sprang trappintervaller, tillsammans med ett gäng andra från OK Linné. Till att börja med värmde vi upp genom att jogga banan, och sen körde vi löpskolning. Löpskolning är bra för att träna på att springa med ett bra löpsteg. Vi brukar göra höga knän, spark i rumpan och hjulsteg, som är en övning då man lägger ihop höga knän och spark i rumpan och springer med överdrivna löpsteg.

Sedan körde vi intervallerna. Såhär var de upplagda: 2x4 min med en minuts vila, 2x3 min med en minuts vila, 2x2 min med en minuts vila och slutligen 2x1 min med en minutsvila. Mellan varje nytt trappsteg var det två minuters vila. Under vilan joggade vi. De som hade sprungit snabbast joggade bakåt så att gruppen skulle bli mer samlad inför nästa intervall. Eftersom vi var många som sprang tillsammans fanns det alltid några stycken som sprang ungefär lika fort, och det var bra, för med sällskap blir man oftast mer taggad och sporras att springa på, även om man är lite trött.

Meningen med dessa intervaller är att man ska springa snabbare ju kortare intervallerna blir. Det är bra för att öva på att springa både snabbt och med lite lägre tempo men samtidigt längre. När man kommer till de kortare intervallerna är det också en utmaning att springa på fast man är lite trött från de längre intervallerna.
Det finns många olika sätt att göra intervallträning på; man kan variera antalet intervaller, längden på dem och längden på vilan. Prova gärna olika varianter av intervallträning, både inomhus, som Johan har beskrivit, och utomhus! 

Kommentera gärna: