Testbana

Med sex veckor kvar till årets upplaga av Ekebyloppet undrar i alla fall jag ibland hur bra jag skött träningen än så länge. Är detta något man lätt kan känna av i sin träning? Att man har tagit ett stort steg och blivit bättre? Kanske kan du få en känsla för din utveckling, men det är ju lättare att veta om man verkligen blivit bättre om man har ett tidigare mätbart resultat att jämföra sig emot. Jag brukar därför använda mig av en eller olika testbanor där jag skriver upp min tid varje gång jag löper banan. Då blir det väldigt enkelt att jämföra sig mot tidigare gånger man har löpt banan. Det är möjligt att själva känslan när du tränar är väldigt tung och du tror att du blivit sämre. För att sedan när du löper testbanan se att du kanske bara lärt dig att pressa dig hårdare och blivit mycket bättre.

Hur väljer man då ut sin testbana? Det är bra om testbanan är relevant för det du tränar emot. Ska du springa ett platt millopp bör ju testbanan också vara platt och på asfalt.
Det är även bra om du har en testbana som går att springa i full fart även om det är snö eller mörkt. För att springa i snö är ju inte alls lika snabbt som att springa när det är barmark.
Testbanan bör om det är möjligt vara ungefär lika lång som det lopp du tränar för. Då vet du att du klarar av att hålla ett visst tempo en viss sträcka. Springer du en testbana på 3 kilometer och ska tävla på 10 kilometer är det ju självklart att du klarar av att hålla ett högre tempo när du bara springer 3 kilometer. Ska du springa ett lopp som är väldigt långt (exempelvis marathon) kan det vara väldigt tufft att ha en testbana som är lika lång. Då räcker det kanske om testbanan är 20-30 kilometer.

Hur ofta bör man då springa en testbana? Det här är ju väldigt individuellt. Vissa vill kanske springa en testbana varje vecka. Men risken då är att skillnad från vecka till vecka blir väldigt liten. Samtidigt kan det efter en hårdare träningsvecka bli så att du springer saktare på testbana för att du tränar hårdare. Så mina tips är att se till att du är lika pigg varje gång du kör testbanan. Vill du att det ska vara ett test på hur bra du är bör du vara fullt utvilad.
Sedan kan det vara lagom att köra testbanan ungefär 4-12 gånger varje år. Jag skulle inte köra oftare, men det är möjligt att det blir färre gånger.

Ett bra test är ju annars att man springer samma lopp varje år (om banan är densamma) och jämför sin tid där. Om du tränar inför ett speciellt lopp är det också möjligt att du har just banan för det loppet som testbana. Samtidigt kan du då lära dig banan, för att veta när underlag skiftar och när det blir backar.

Hoppas att er vårträning går bra!

Etiketter: ekebyloppet testbana

Kommentera gärna: