Att förbereda sig

Skrivet av: Rebecka
Sitter i en minibuss på väg hem från Göteborg efter en helg fylld av träning tillsammans med ett härligt Linnégäng. Anledningen till att vi denna helg åkte till Göteborg är att om en månad ska Sveriges största orienteringsstafett, 10mila, avgöras i just Göteborg. När det gäller orientering är det inte bara den fysiska formen som måste vara på topp utan det gäller även att veta vilken terrängtyp som väntar.

Många förberedelser kan göras på hemmaplan som att titta på kartor över området samt att träna på att springa i tunga mossar och backar som vi vet att det finns gott om i Göteborg. Men när man kommer till det tekniska orienteringsmomentet är det svårare att träna det på hemmaplan. Det kan jämföras lite med att lära sig simma, först tränar man på land hur simtagen ska se ut och utföras sedan är det nere i vattnet man verkligen lär sig hur man ska göra, det går helt enkelt inte att lära sig simma på land. Som orienterare är det alltså bra att faktiskt vara på plats i liknande terräng innan en viktigt tävling för att känna sig trygg när det väl gäller.

När det gäller löplopp är det lite annorlunda, man springer längs en snitslad bana och det gäller att göra det så fort som möjligt. Men ska man prestera sitt allra bästa på ett löplopp är det bra att veta vad som väntar; kommer det vara mycket backar? Hur mycket asfalt är det? När kommer vätskekontrollerna?

Det bästa sättet att ta reda på detta är att läsa på om loppet, ofta finns det en banprofil utlagd där det går att se hur kuperat det är tillsammans med en bansträckning där det ibland går att utläsa vilket underlag det kommer vara. När du har läst på om detta skulle jag rekommendera att ut och provspringa hela eller delar av banan, detta är en fördel med löplopp jämfört med orientering. Gör det gärna tillsammans med en kompis som också ska springa och ta det lugnt första gången och fundera och diskutera vilka utmaningar ni kommer mötas av. Har du provsprungit banan blir det inga överraskningar på tävlingsdagen och du kan lägga upp ditt lopp på ett bra sätt. 

Mitt träningstips till er inför Ekebyloppet denna veckan blir alltså att läsa på om loppet och hålla utkik på hemsidan när det blir provlöpning av banan. Eftersom jag själv har sprungit Ekebyloppet vet jag att det är en bana med mycket småstigar vilket gör att om du i vanliga fall bara springer asfalt är det bra att träna på lite mer varierat underlag. Så ut i skogen och njut av våren! 

Senaste tipsen