Ett par mil senare…

Veckorna har rullat på i hög fart, men träningen har fortsatt. Det som en gång tog emot har idag blivit rutin, och förberedelserna inför loppet är på god väg.

Ett av de problem som jag har sprungit på i min träning är ett problem som jag tror att många känner igen – hur pusslar man ihop vardagen? När det regnar tentor, gruppuppgifter och deadlines finns risken att träningen blir bortglömd. Det är alltför lätt att hamna i fällan då man ser träningen som en kostnad, något som tar tid från en redan hektisk vardag. Under de senaste veckorna har jag dock lärt mig att se träningen som en inkomstkälla, något som genererar energi och koncentration som jag kan spendera på mina övriga uppgifter.

Det absolut första jag gör när jag planerar min vecka är att blockera tid för sex stycken träningspass, varefter jag fyller i resten av min vecka runt omkring dessa träningspass. Om du tänker dig att du har en glasburk som du ska fylla med sten och sand blir det enklast om du först lägger ner stenarna, och sen häller ner sanden runt omkring dessa. På samma sätt blir det mycket enklare att hinna med träningen om du först blockerar tid för den, och sen fyller i resten av veckan runt omkring!

Nu är det bara sju veckor kvar till loppet, men under sju veckor hinner man med många kilometrar. Passa på att vila upp er under påsken, men glöm inte bort att varva tiden med handen i godispåsen och tiden med fötterna i löpspåret!

/Marcus & Joel

Kommentera gärna: