Sista veckan!

Skrivet av: Rebecka
Med cirka en vecka kvar till Ekebyloppet tänkte jag ge er några sista tips att tänka på inför starten den 6 juni.

Nu finns det inte så mycket att göra rent träningsmässigt inför loppet utan nu gäller det bara att förbereda sig på bästa sätt så att ni får ut maximalt av den träning som ni har lagt ner fram till loppet.

Sista veckan innan en viktig tävling brukar jag ta det relativt lugnt med träningen. Jag kör några lugna löppass med inslag av lite snabbhet för att inte choka benen när jag väl ska tävla. Jag brukar köra relativt korta pass, nu är det ladda med energi som gäller och inte trötta ut kroppen. Dagen innan brukar jag för det mesta vila helt eller köra en kort lugn jogg på 15-30 minuter. Detta är en smaksak, en del vill vila helt medan andra vill ut och röra på sig.

Det viktigaste den sista veckan är att få en bra känsla i kroppen och lita på att den träning som ni har gjort är tillräcklig. Ta det gärna lite lugnare i skolan eller på jobbet, sov ordentligt och ladda med bra mat. För det mesta brukar det vara soligt och varmt den 6 juni vilket gör att det är viktigt att få i sig tillräckligt med vätska inför loppet. Börja fylla på dina vätskedepåer i god tid, börja att dricka ett extra glass vatten några dagar innan. Väntar du till dagen innan eller samma dag kommer kroppen inte kunna ta upp all vätska så det är bra att börja i tid. Är det väldigt varmt kan ni dessutom behöva få i er lite extra salter för att binda vätskan, då kan det vara bra att dricka både vatten och någon form av sportdryck.

Lycka till och hoppas ni får en trevlig nationaldag i löparspåret!